Ընթացող գրապայքարի միակ խնդրարկուն
27.09.2019 | 01:05
Չնայած ուշացումով, բայց ի վերջո մտորեցի՝ ինչպիսի՞ն կլիներ 70-ականների երիտասարդ բանաստեղծների ճակատագիրը, եթե նրանց թիկունքը հայրական հոգացողությամբ չպատնեշեր Ալեքսանդր Թոփչյանը։ Սա չափազանց խնդրահարույց «իրողություն» է՝ գրապատմական նշանակությամբ, որին, ցավոք, ցայժմ չեն անդրադարձել։ Բայց այդ ժամանակաշրջանը գրադատորեն վերլուծելու անհրաժեշտությունը անձամբ եմ զգում այն պատճառով, որ հետչարենցյան ժամանակաշրջանի բանաստեղծության տեղատվությունների ու մակընթացությունների պատկերը միանգամայն տեսանելի ու զգայելի լինի։ Եվ «ներքին կառուցումը իր (իրենց) նոր թեմայի» փնտրող հետագա շրջանի բանաստեղծները գոնե վերապրեն այն շրջափուլերը՝ բանակռիվներով ու փոխադարձ անհանդուրժողությամբ հագեցած, որոնք որքան անհավատալի, այնքան էլ իրական էին։
Ալեքսանդր Թոփչյանը ընթացող գրապայքարի միակ (առանց չափազանցության) խնդրարկուն էր, որ իր ուսերին էր կրում հայ բանաստեղծության նորացման, զարգացման հեռանկարի ծանրությունը՝ արժանապատվորեն։ Այդ տարիներին էր, որ սերնդի բանաստեղծներից Դավիթ Հովհաննեսը գրեց. «Մեզանից հետո ուժեղ ու հաղթանդամ ուրիշ տղերք կգան», հետագայում արդարացված էր բանաստեղծի խոսքը։
Զերծ մնալով «հնի» և «նորի» գրապայքարի, իրականում գոյապայքարի, այս երիցս թե բազմիցս չարչրկված ձևակերպումներից, միայն շղագիր ՓԱՍՏԵՆՔ, որ վերոգրյալ «արժանապատվորեն» նշումը իրավամբ բնորոշ է Ալ. Թոփչյանին։
Այդ և հետագա շրջանում ֆրանսիական գրականությունից կատարած նրա թարգմանությունները, սփյուռքյան գրողների ժողովածուների հրատարակումը, ներառյալ գրաքննադատական հոդվածները ապահովաբար ստեղծել էին այն մթնոլորտը և այնպիսի մտավոր-հոգևոր կենսադաշտ, որ ուղղակի «աղաղակելու» հնչողությամբ փաստում էր` գրականությունը քարացած մտասևեռումների «վայր» չէ, բնության մեջ, մանավանդ ոգեղեն աշխարհում ամեն ինչ զարգացման որոշակի աստիճանավորում ու ընթացք ունի և պետք է ունենա։ Բայց ինձ համար գոնե մինչ օրս խնդրահարույցը իր երիտասարդ տարիքն էր, երևի շատերը մի պահ մոռացել էին, որ Ալ. Թոփչյանը նույնպես երիտասարդ է, և այդ «տարիքում, այդ չարիքում» ինքնապաշտպանվելու իրավունք է ունեցել, ոչ միայն «սերունդի մը դառնութիւնը» (Նիկողոս Սարաֆեան) իր ուսերին կրելու հանդգնություն։ Այսօրինակ որևէ փաստ չենք կարող գտնել համաշխարհային գրականության բանակռիվային պատմության մեջ, որ ժամանակի գրական բարքերին ընդդիմացողը ի պաշտպանություն սերնդակիցների, թողնելով իր անխռով թվացող երիտասարդի շնորհն ու կարիերան այդպես ոգևին, «մենակի հանդգնությամբ» բառի բովանդակային իմաստով մենապայքար մղի դարն ապրած գաղջ ոտանավորչության, ըստ էության, զուտ ապագրական մտայնությանց դեմ։
«Դեպքերի շաղկապման ողջ ծանրակշռությունը միմյանց հանդեպ էր կանգնեցրել» (Պոլ Վալերի) ժամանակայինն ու ապաժամանակայինը, իրավն ու գրական սպառողական մտածողությունը։ Անցման այս շրջանն անհրաժեշտ է նորովի իմաստավորել հորդոր գրքերի բովանդակություն վերապատմող արբունքի տարիքը վաղուց շրջանցած գրախոսագիրներին։ Բայց կա ամենանշանակալին. Ալ. Թոփչյանի դիմանկարի ուրվագծերը որոշապես ամբողջացնելու համար, չնայած դա իմ ուժերից ու ի սրտե ցանկությունից վեր է՝ ուժասպառվելու հանգվոյն, ի՞նչ «չարեց» Ալ. Թոփչյանը, որ պիտի աներ, թող թույլ տրվի ասել իր «վատնած» (ոչ ավելորդ, անշուշտ) տարիների ընթացքում։ Այն պարզվեց հետագայում («ծանր էր սերնդի ծիրանին»), նրա առաքելությունը, վստահ եմ, չգնահատվեց՝ գիտակցմամբ, և մնաց մեկուսի, բայց ստեղծագործաբար բեղուն. արձակագիր, դրամատուրգ, թարգմանիչ, սփյուռքյան գրականության բացառիկ գիտակ... Ես հիմա երկյուղում եմ մտաբերել այն ստեղծագործությունները՝ վեպեր, դրամատիկ երկեր, խոհագրություններ, քննադատական հոդվածներ, թարգմանություններ, որոնք հրատարակել է Ֆրանսիայի Պատվո լեգեոնի ասպետ Ալեքսանդր Թոփչյանը. շատերը նույնպես համակարծիք կլինեն, արդյոք ժամանակը չէ՞ կազմելու նրա ստեղծագործությունների մատենագիտությունը։
...Իսկ ու՞ր «մնաց» Երևանը՝ ցամաքող ու անհետացող ստվերներով. բնիկ երևանցի, Թոփչյանների տոհմաշունչ իգդիրյան զարմից սերված լինելու հանգամա՞նքն է հիշատակելի, թե՞ կենսագրությամբ իր շահեկան ներկայությունը՝ «մեր մեջ ու մեզնից դուրս», հրահրող ու ուղենշող եռանդով, որ ինձ համար ունի գաղտնածածուկ «տեսարաններ»՝ իր անսպասելի հերթական քայլքով։ Ինչպիսի նոր մտահղացումների, հրատարակումների ականատեսը կլինենք։
Եվ շարունակվող, ուսանելի ճանապարհի առջևից ներքին թելադրությամբ քաղաքակրթության իր ընկալումներին հետևողունակ «քայլում է» Ալեքսանդր Թոփչյանը, «ինքն իրմէ» կարծես թե վերացած՝ մտորումների մղող։ Արդ, ժամանակն է իրեն լիարժեք ճանաչելու և գնահատանքով փոխադարձելու. իմ գնահատանքի խոնարհումը իր պատվաբեր հոբելյանի առթիվ։
Արթուր ԱՆԴՐԱՆԻԿՅԱՆ
Մեկնաբանություններ